سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024

اقتدار شیعه، جدای از انقلاب اسلامی ایران نیست و نتیجه مواجهه و رویارویی با غرب است در آینده نیز به همین موضوع بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر طلال عتریسی، استاد برجسته جامعه شناسی لبنان، امروز در نشست تحولات منطقه و آینده مناسبات شیعه و سنی گفت: تحولات دو سال ونیم قبل در کشورهای منطقه را نمی توانیم تنها یکسری اعتراضات داخلی بدانیم، بلکه این حرکتها، دارای ابعاد سیاسی و استراتژیک منطقه و جهان بوده است.

* انقلاب ایران، مرکز ثقل ایدئولوژیکی منطقه را تغییر داد

وی با بیان این که برای تحلیل درست از تحولات اخیر منطقه باید اتفاقات سه دهه اخیر به ویژه پیروزی انقلاب اسلامی ایران را بررسی و مرور نماییم، ابراز داشت: انقلاب ایران، نوعی جنبش و زلزله در منطقه و جهان به پا کرد و مرکز ثقل فکری و اعتقادی در منطقه به ایران و شیعه منتقل شد. در حالی که قبل از پیروزی انقلاب، مرکز ثقل مسائل اسلامی مانند مساله فلسطین و مباحث ایدئولوژیک، حوزه عربی سنی بود اما همه اینها به جمهوری اسلامی ایران منتقل شد.

مدیر سابق دانشکده جامعه شناسی لبنان خاطر نشان کرد: هنگامی که ما از اسلام سنی سیاسی سخن می گوییم، با یک جریان واحد مواجه نیستیم؛ به طوری که جریان های مختلفی همچون وهابیت، اخوان المسلمین، سلفی های جهدی تکفیری و جریان صوفیه وجود دارند و همه اینها با بکدیگر تفاوت دارند.

وی بیان داشت: شما اگر تحولات تاریخی را دنبال کنید در می یابید از زمانی که مصر از نبرد با اسرائیل خارج شد و اعراب به این نتیجه رسیدند که توان مواجهه با رژیم صهیونیستی را ندارند و به سمت امضای پیمان و تفاهم نامه با اسرائیل پیش رفتند، یکسال بعد از این تحولات، انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید.

* حمایت های آمریکایی از اسلامگرایان(!) و ایجاد القاعده

عتریسی با اشاره به تلاش های اهل سنت برای تشکیل دولت اسلامی در دهه هشتاد میلادی، اظهار داشت: تلاش هایی که در این راستا در سودان و الجزایر دنبال شد، به شکست انجامید. همچنان که تمام اتفاقاتی که در افغانستان به نام اسلام روی داد، منتهی به تشکیل القاعده شد و نکته جالب این جاست که این اقدامات با حمایت و پشتیبانی آمریکا انجام  شد؛ اتفاقی که امروز هم در سوریه در حال روی دادن است و غرب از اقدامات تکفیری های سوریه حمایت می کند.

وی با بیان این که اسلام سنی سیاسی در دو عرصه تشکیل دولت اسلامی و مساله فلسطین با شکست مواجه شد گفت: همزمان با این شکست ها در دهه های هفتاد و هشتاد میلادی، شاهد بودیم که جمهوری اسلامی ایران        علی رغم فشارها و تحریم های بین المللی پیشرفت کرد و در برابر هجمه ها ایستادگی نمود و در مقاطع بعدی   حزب الله لبنان موفق به آزادسازی جنوب لبنان شد و در ادامه تحولات عراق روی داد و یک دولت شیعی روی کار آمد که به نظرم بعد از اتفاق اخیر، یک نوع انفجار مذهبی روی داد و اهل سنت نسبت به شیعیان و رشد شیعه در منطقه نگران شدند؛ زیرا آنها بغداد را مرکز خلافت عباسیان می دانستند و از این مساله احساس خطر کردند.

* آرزوی اخوانی ها بر باد رفت

استاد جامعه شناسی لبنان ادامه داد: در چنین شرایطی هنگامی که تحولات اخیر در مصر و تونس و ... رخ داد، اخوانی ها خود را در برابر یک فرصت تاریخی برای تحقق آرزوهای خود درباره حکومت دیدند اما همگان دیدند که اخوانی ها علی رغم آن که به حکومت رسیدند، اما در زمینه حفظ آن شکست سنگینی را متحمل شدند و بنظرم پروژه اخوانی ها برچیده شد، اما پروژه سلفی ها همچنان فعال است.

وی به سروصدای تبلیغاتی مبنی بر تشکیل دولت اسلامی سنی در سوریه اشاره و تصریح کرد: آنها سعی می کنند مساله سوریه را مذهبی جلوه دهند و از 2 منظر به سوریه می نگرند؛ یکی این که سوریه و شام به جهان اهل سنت بر گردد. دوم این که حمایت ایران از سوریه را در راستای حمایت ایران از تشیع تفسیر می کنند.

* ارتباط مستقیم اقتدار شیعه با اقتدار جمهوری اسلامی

این اندیشمند لبنانی، اقتدار شیعه را در ارتباط مستقیم با اقتدار جمهوری اسلامی ایران دانسته و تاکید کرد: اقتدار شیعه جدای از انقلاب اسلامی ایران نیست و نتیجه مواجهه و رویارویی با غرب است و در آینده این اقتدار نیز به همین موضوع بستگی دارد.

وی خاطر نشان کرد: امروز ایران و جریان شیعی نقش بسزایی در شکست پروژه های غرب در منطقه دارند. از سوی دیگر آمریکا به رغم شکست هایی که در منطقه متحمل شده است، دست بردار نیست و تشدید نزاع های مذهبی را دنبال می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha